Apollo-8 Frank Borman Jim Lovell Bill Anders TLI Trans Lunar Ignition Hold irányú hajtóműindítás Hold körüli pálya Apollo

1968. december 21-én 12 óra 51 perckor startolt a cape canaveral-i indítóállásból az Apollo-8 fedélzetén Frank Borman parancsnok, Jim Lovell parancsnoki modul pilóta és Bill Anders holdkomp pilóta. Ez volt a Saturn V első fellövése, amelynek során a tetején megtalálható Apollo űrhajóban emberek utaztak.

 

Apollo-8 Frank Borman Jim Lovell Bill Anders TLI Trans Lunar Ignition Hold irányú hajtóműindítás Hold körüli pálya Apollo

Az űrhajó Föld körüli pályán másfél fordulatot tett ez alatt az idő alatt teljes rendszerellenőrzést végeztek, mivel a biztonságuk érdekében csak tökéletes űrhajóval indulhattak a Holdhoz. 2 óra 27 perc és 22 másodperc telt el az indítás után amikor a repüésirányító Michael Collins megadta az engedélyt a TLI indítására.

TLI – Trans Lunar Ignition – Hold irányú hajtóműindítás.

Az S-IVB hajtóművének beindításával 5 percig és 17 másodpercig tartó gyorsítással 10 822 m/s sebességre gyorsították az űrhajót. Ezzel újabb rekordot állítottak fel, a bármilyen járművel elért legnagyobb sebesség rekordját.

Apollo-8 Frank Borman Jim Lovell Bill Anders TLI Trans Lunar Ignition Hold irányú hajtóműindítás Hold körüli pálya Apollo

Az 1995-ben készített Apollo 13 című filmben a Jack Swigertet alakító Kevin Bacon egy sörösüveg és egy pohár segítségével szemlélteti a felszállás soron következő legutolsó műveletét. Az S-IVB leválasztása után egy összekapcsolódási kísérlet következik. A fokozat leválasztása után eltávolodik az űrhajótól. Az Apollo 180 fokkal megfordul a saját tengelye körül, miközben a repülés iránya nem változik meg. Visszanavigál az S-IVB-hez, hogy a rakétafokozatba ágyazott holdkomppal összekapcsolódjon. Az Apollo-8 feladata volt, hogy igazolják sikeresen véghez lehet-e vinni a holdirányba állás utáni összekapcsolódást, ezt sikeresen igazolták, de a manővert elhibázták, aminek következtében az űrhajó enyhén letért a pályáról. A megfordulási manőver során első alkalommal került a látómezejükbe az immár gömbbé zsugorodott, távolodó Föld, első alkalommal láthatta emberi szem bolygóként a Földet.

Apollo-8 Frank Borman Jim Lovell Bill Anders TLI Trans Lunar Ignition Hold irányú hajtóműindítás Hold körüli pálya Apollo

Azért, hogy az S-IVB a későbbiek folyamán ne zavarhassa az űrhajósok útját, hogy ne kövesse az űrhajót a Hold felé vezető úton, a földi irányítás, a megmaradt üzemanyag kiáramoltatásának tolóerejét felhasználva egy 340,80 nap keringési idővel rendelkező ellipszis alakú Nap körüli pályára állították. Ezután egy újabb pályamódosítás következtében az űrhajót a megfelelő pályára állították, az összekapcsolódási manőver hibájának korrigálásaként.

Apollo-8 Frank Borman Jim Lovell Bill Anders TLI Trans Lunar Ignition Hold irányú hajtóműindítás Hold körüli pálya Apollo

Az űrhajósok átszelték a Van Allen öveket is, amiről korábban a tudósok is azt gondolták, hogy az űrhajósokat halálos dózisú sugárzás érheti, később rájöttek, hogy ez nincsen így, az űrhajósok ruhájára erősített eszközök kiértékelése után bebizonyosodott, hogy az utazás során a sugárterhelés egy kicsivel volt nagyobb mint egy átlagos mellkasröntgen sugárterhelése.

Apollo-8 Frank Borman Jim Lovell Bill Anders TLI Trans Lunar Ignition Hold irányú hajtóműindítás Hold körüli pálya Apollo

A közel 40 000 km/h sebességgel haladó űrhajó három nap alatt érkezett el a 400 000 kilométer távolságban megtalálható Holdhoz. Az űrhajó nem egy egyenes pályán repül a Holdhoz, hanem egy S alakú pályán, hiszen a három napos út során a Hold maga is mozgásban van, így az Apollo-8 egy olyan számított pont felé tartott, ahol a Hold lesz majd három nappal az indítás után. Az űrhajó amíg eljut a Földtől számított 320 000 kilométeres távolságig folyamatosan lassul, hiszen a Föld gravitációja visszafelé húzza, egészen addig, amíg a Hold gravitációs terébe nem lép. Az indítás után 55 órával és 40 perccel később az emberi történelemben először átrepültek egy másik égitest gravitációs mezejébe. A Föld visszahúzó, lassító ereje, tehát az űrhajó lassulása (ami az indítási sebesség tizedére lassította) megszűnt és a Hold vonzásának nagyobbá válásával újra elkezdett gyorsulni az űrhajó.

Apollo-8 Frank Borman Jim Lovell Bill Anders TLI Trans Lunar Ignition Hold irányú hajtóműindítás Hold körüli pálya Apollo

A Hold körüli pályára állás a repülés 68. órájának 4. percében kezdődött el. Ekkor adta meg a földi irányítás az engedélyt a holdpályára állásra, azért ilyen korán, mert a manőver tényleges kivitelezésére akkor kerül sor, amikor az űrhajó a Hold másik oldalán tartózkodik, aminek következtében a rádiójelek nem jutnak el a Földre és a kommunikáció megszakad. A repülés 68. órájának 58. percében az űrhajó a Hold mögé repült, megszakadt a rádiókapcsolat, majd tíz perccel később az űrhajósok Hold körüli pályára álltak és pontosan az előre kiszámított időben felbukkantak a Hold mögül. Korábban csak néhány fényképről ismerhettük a Hold túloldalát, az irányítás beszámolót kért, hiszen ezekben a percekben láthatta közvetlenül emberi szem első alkalommal a Hold túlsó oldalát, amiből Lovell adott beszámolót:

Apollo-8 Frank Borman Jim Lovell Bill Anders TLI Trans Lunar Ignition Hold irányú hajtóműindítás Hold körüli pálya Apollo

„A Hold lényegében szürke, semmi színe, úgy néz ki, mint a gipsz, vagy valamilyen szürke tengerpart. A legapróbb részletek is látszanak. A Termékenység Tengere nem üt el annyira a környezetétől, mint ahogy a Földről látszik. Nincs igazán nagy kontraszt közte és a többi kráter között. A kráterek kopottasak, egymás hegyén-hátán vannak, némelyik újabb keletű lehet. A legtöbbjük úgy néz ki – leginkább a kerek alakúak –, mint egy meteor-, vagy ágyútalálat. A Langrenus óriásinak látszik, a közepén központi csúccsal. A kráter falai teraszosak, hat vagy hét lépcső is látszik az aljukig.”

10 alkalommal kerülték meg a Holdat miközben a felszínt fényképzeték, hogy a kijelölt leszállóhely-jelölt területeket minél részletesebben feltérképezzék, eközben készítették el a program emblematikussá vált felvételét a Földfelkeltét. A kilencedik keringés során, karácsony napján emlékezetes tévéadásban számolt be a legénység az expedícióról, amelynek végén a Bibiliából, a Teremtés Könyvéből olvastak fel.

A tizedik keringés alkalmával sikeresen gyorsították az űrhajót, majd elhagyták a keringési pályát és elindultak vissza a Földre, december 27-én Csendes-óceáni leszállással ért véget a teljes sikert hozó küldetés, ám az űrhajósoknak még további megpróbáltatásokat kellett kiállniuk.

Egy repülőgép ablakából lefényképezték a légkörbe lépő és felizzó Apollo-8 űrhajót!  (a kisebb tűzcsóvák a hőpajzs elégő és leváló darabkái)

Apollo-8 Frank Borman Jim Lovell Bill Anders TLI Trans Lunar Ignition Hold irányú hajtóműindítás Hold körüli pálya Apollo

Az óceánba csobbanó űrhajó leérkezése után a szél belekapott az ejtőernyőkbe, amik vonszolni kezdték a kabint, ami végül a feje tetejére állt. A feje tetejére fordult, úgynevezett Stabil 2-es pozícióban úszó kabinban az űrhajósok az üléseik szíján lógtak arccal lefelé egészen amíg a légballonok fel nem fúvódtak és talpára nem fordították az úszó kabint. Az űrhajó a hajnali órákban érkezett meg és a NASA szabályai szerint csak világosban lehet megkezdeni az űrhajósok kiemelését. Ezért az űrhajósoknak a kiszállással meg kellett várniuk, hogy világos legyen, addig az USS Yorkrown helikopterei és ledobott békaemberek vigyáztak a kabinra.

Apollo-8 Frank Borman Jim Lovell Bill Anders TLI Trans Lunar Ignition Hold irányú hajtóműindítás Hold körüli pálya Apollo

Kedveld Facebook oldalunkat!