Apollo-4 Saturn V S-IC S-II S-IVB

A NASA hivatalossá tette, hogy Az Apollo-1 után az Apollo-4 jelzéssel és ember nélküli küldetéssel történik a következő repülés. Az Apollo-4 pilóta nélkül repült. Ez volt az első alkalom, hogy kipróbálták a Saturn V rakétát, ami később eljuttatta az amerikaiakat a hold felszínére. A Saturn V rakétát a VAB-ben szerelték össze ez volt az első alkalom, hogy a rakéta indítására a Launch Complex 39-ben került sor, ami kifejezetten a Saturn V rakéta számára készült. A Saturn V rakéta 110 méter magas és 10 méter az átmérője a súlya 2800 tonna. Az Apollo-4 18 057 km távolságba emelkedett el a Földtől, majd visszafordult a Föld felé és begyújtották a rakétáit, hogy a lehető legnagyobb sebességgel érkezzen a légkörbe azért, hogy a hőpajzsot tesztelni tudják.

 

Kedveled Facebook oldalunkat?

A Saturn V. rakétának három fokozata van, az első az S-IC fokozat, a második az S-II fokozat és a harmadik az S-IVB fokozat. 1967. november 9-én indult az Apollo-4 útjára, ez volt az első Apollo repülés az Apollo-1 tragédiája után. A küldetés 8 óráig 36 percig és 59 másodpercig tartott, aminek a végső pontja a Csendes-óceánban történő landolás volt. A NASA teljes sikernek tartotta a küldetést, mert egy fontos lépés volt az Apollo-programban azon cél elérésében, hogy biztonságban embert küldjenek a Holdra és vissza is hozzák őket, még az évtized vége előtt.

Apollo-4 Saturn V S-IC S-II S-IVB

S-IC

Apollo-4 Saturn V S-IC S-II S-IVB

A Saturn V rakéta első fokozata. Egy hosszú fejlesztési folyamat eredményeként jött létre, ami fejlesztési folyamat a második világháborúig, és a V-2-ig vezethető vissza. Werner von Braun tervezte és a Boeing repülőgépgyár építette. A tervezők több mint 3400 tonnás tolóerőt értek el, mivel a fokozat kerozint alkalmazott hajtóanyagként és cseppfolyós oxigént oxidálószerként. Ezzel a technikával egy olyan hajtóművet állítottak elő, ami hatékonyan képes volt gyorsítani a 2940 tonnás Saturn V rakétát.

Az S-IC beindítása tulajdonképpen a Saturn V rakéta startját jelenti. Az indítási folyamat 34,5 órával azelőtt történik, hogy a rakéta elemelkedne az indítóasztalról. A felszállási procedúra 6 másodperccel az indulás előtt kezdődik el. A Saturn V rakéta miután 131 métert megtett, tehát elhagyta az indítóállomás tornyát, forogni kezd a saját tengelye körül, hogy stabilizálja a repülést és a függőleges repülést a felszínnel szöget bezáró pályára állítják, ami egy hiperbolaív mentén vezeti az űrhajót a Föld körüli keringési pályára. Nagyjából 61 km magasan az emelkedés 135,5 másodpercében leáll a középső hajtómű, a külső hajtóművek még 25-30 másodpercig működnek majd következik a fokozatleválasztás, 8 db fékezőrakéta 0,666 másodperces működése eltávolítja a kiürült fokozatot a tovább repülő rakétáról ami visszazuhan az Atlanti-óceánba kb. 350 kilométerre Cape Canaveraltól.

S-II

Apollo-4 Saturn V S-IC S-II S-IVB

Az S-II a Saturn V rakéta második fokozataként üzemel a Hold elérésére indított expedíciókban, illetve a Skylab űrállomás felbocsátásakor. Feladata az űrszelvény gyorsítása. Az S-IC leválását követően 2 perccel és 45 másodperccel a start után lép működésbe. 2,69 km/s sebességnél. A szerkezetet 184 km magasra juttatja. A kiürült fokozatot le kell fékezni, hogy ne ütközzön a harmadik fokozattal, illetve hogy az Atlanti-óceánt átrepülve ne csapódjon Európa területére. A fékezést négy fékezőrakétával úgy oldják meg, hogy a fokozat röppályája kb. 4000 km-re Cape Canaveraltől csapódjon az Atlanti-óceánba, minden lakott területtől távol.

Apollo-4 Saturn V S-IC S-II S-IVB

S-IVB

Apollo-4 Saturn V S-IC S-II S-IVB

A harmadik fokozatnak kettős feladata van. Először Föld körüli pályára juttatta az Apollo űrhajót és a holdkompot. Általa érték el az első kozmikus sebességet, majd egy további gyorsítással érték el a Hold eléréséhez szükséges sebességet. A repülés 9.percében és 18. másodpercében kezd működni a fokozat. Az S-II leválása után beindul a hajtóműve és 2 perc 25,6 másodpercig gyorsítja, ami a 184 km-es magasságot 4 km-rel emeli. A második feladata a TLI (Trans Lunar Injection – Holdirányú Manőver) amire a start után 2 óra 30 perccel kerül sor. 5 perc és 55 másodpercre újraindítják a hajtóművet, ami az űrhajót 10,8 km/s sebességre gyorsítja. A Hold eléréséhez alkalmas sebességet elért űrszelvény még egy ideig egyben repült tovább, majd az S-IVB-t leválasztják és egy 2-3 másodpercig tartó gyújtással olyan pályára állítják, ami nem zavarja a későbbiekben az űrhajósok útját. A fokozat vagy Nap körüli pályára áll vagy a holdfelszínbe csapódik.

Kedveled Facebook oldalunkat?